باغ چشمه بلقیس کجاست؟

حسن میگوید: در کتب حکایت عرب، اثر سماع در حیوانها هم ذکر شده و یک حکایت معروف را نقل میکند که قبیلهای بود که وقتی که میخواست آهو را شکار کند، به صیدگاه میرفت و شروع به آواز خواندن میکرد. نویسنده در این اثر به توضیح معنای عشق و هریک از حروف تشکیلدهنده آن میپردازد. باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. آب سرد، پرا شگفت بگدانه، بندویه، بنستان، بهاره، چارمکان، جمالی، چنار سوخته، چنار فاریاب، مردوک، خانه خبص، خوبراه، خرگ، دارینجان، دریاهک، دشت ارژن (در 72 کیلومتری جنوب غربی شیراز)، دودویه، ده سرخی (سکونتگاه زمستانی ایل سرخی)، ده سرو، ده لُری، ده مغان، ده نمک، رچی، رمغان، ریگستانه، زینان، سمبوک، سرداب، گوراب، قلعه مشیری، قلعه مشیر، کراج، کوگاو، کمیلی، کودیان، کوزرک، مسارم، مله گاو، مورجان و میگلی.

چندین نهر فصلی و دایمی در این دشت جریان دارد و محصولات غلات چون گندم، جو و برنج در این منطقه کشت میشود. در این ولسوالی دو دریا جریان داشته که عبارت از رود خانکبگان و دریای هریرود، که این دریا ولسوالی اوبه را به دو بخش مساوی شمال دریا و جنوب دریا تقسیم نموده است. این دره ها بیشتر در مناطق چشت شریف ، اوبه ، پشتون زرغون ، کروخ ، کشک و ادرسکن واقع شده اند .

شاید نگین تاجی ها بیشترین سابقه زندگی در این زیست بوم را داشته باشند.طایفه ای معروف به آقایی در بویراحمد سکنی دارد که خود مشتمل بر تیره های چون بابکانی ,زنگوائی ,نرمابی , تلگاهی وآقاعلیرضایی است.نژاد این طایفه کوچنده از طایفه جغتایی ایل آقاجاری خوزستان (ترکهای افشار) می باشد. ؛چرا که سخنش نمه هم چون سنایی خشک و جامد است و نه مانند عطار خواننده را در وادی طرب و حیرت سرگردان می کند، در آثار نظامی نیز نکات عرفانی تنها در منظومه های الهی و نبوی و سوز و گداز عاشقی در مجموعه های داستانی اش دیده می شود و در هیچ جا ترکیبی مأنوس از این دو نیم نمی بینیم اما در بوستان عشق و عرفان دادگری و احسان پندگویی وحکایت پردازی همه و همه به بهترین شکل ممکن خود به نمای آشکار است.

حدسی هم­ردیف آن نظر که واژه اصفهان را هم عبری به­شمار آورده­است! از زمان سلاجقه به بعد، چهار­باغ بزرگ در اصفهان بود که شاید نام چهارباغ برگرفته از آنها باشد و مساحت هر کدام از این باغها، از یک هزار جریب کمتر نبوده­است. در محاسن اصفهان وصف آن چنین آمده­است: «و از آن دو قصر، یکی مشرف بر کنار زنده­رود روان و دیگری محاذی شهر مبنی بر شارع میدان. کوچهای دائمی دیگری توسط بویراحمدیها صورت گرفته که مهمترین دلایل آن ازدیاد جمعیت,کمبود زمین ومرتع , نزاعهای محلی و تبعید بوده. ملا فریدون لر هزار خانوار از کهگیلویه و بویراحمد را در سال ۱۰۷۰ هجری قمری به نواحی فال و اسیر در اطراف لارستان کوچ داد و به مناسبت ازدیاد گله و رمه و حشمی که داشتند محل سکونتشان به گله دار معروف گردید.و پس از مدتی به ساختن خانه های خشت و گلی و برج و بارو اقدام نموده و حکومت منطقه فال و اسیر را به عهده گرفتند.

در حوزه فرهنگی نيز اين منطقه با دارا بودن مساجد و کانون های فرهنگی زياد، یکی از مناطق پر اقدام مراکز فرهنگی به شمار می رود. در قسمت د:تقارن یافتن باده با:جام جم و جام جهان بین؛و ازلی بودن آن؛و نیز رهایی بخش بودنش از ظلمات حیرت در معنای عرفانی. در قسمت الف، بیت نخست:بیخود شدن از شعشعه پرتو ذات الهی، و باده ستدن از جام تجلی صفات.بیت دوم:کل آن غزل که عرفانی ست، و نیز نمودار شدن جلوههای دلفریب مستی بخش و نقشهای زیبا در عالم امکان از یک فروغ رخ صاقی ازل.

اغلب فقها به استناد حدیث نبوی«ما اسکر کثیره فقلیله حرام»(:هر چه که مقدار بسیارش مست کند اندکش نیز حرام است)و نیز«ان الله لم یجعل شفاء کم فیما حرم علیکم»(:براستی که خدا شفای شما را در انچه بر مشا حرام کرده قرار نداده)کار برد دارویی باده را هم حرام گرتفهاند، غیر از ابو حنیفه که استعمال دارویی باده را جایز دانسته است. انصافاً باید اعتراف کرد سکوت این چشمه باعث شده که گردشگران به آن روی بیاورند و ایجاد هر نوع امکانات رفاهی و اقامتی در اطراف چشمه باعث میشود که سکوت سرشار از معنای آن در هم بشکند. تفریحات شبانه نیز در شهر چشمه به پا هستند.

از « سیبک » تا « نهضت آباد » حدود 4 كیلومتر و از « نهضت آباد » تا « بَرد آسیاب » نیز حدود 4 کیلومتر است . چنارهای بابا زکی قدمتی بیش از صد سال دارند. ایل دیناروند : از طوایف لُر ساکن بخش موسیان هستند گویش لُری دارند. طایفه سوری: از طوایف لُر ساکن بخش صالح آباد مهران هستند. و سردسیرات این طوایف در استان چهارمحال وبختیاری شهرستان اردل در دیناران وحومه میباشند . استان چهارمحال و بختیاری در مرکز رشته کوههای زاگرس قرار دارد.

چشمه باغ رستم با داشتن آبی گوارا و معدنی یکی دیگر از چشمه های استان چهارمحال و بختیاری میباشد که در 8 کیلومتری شهرستان اردل و در عمق درهای به طول 290 متر قرار دارد. چشمه سرداب رستم آباد بعد از طی کردن یک مسیر پر پیچ و خم و گذشتن از صخره های سخت دامنه کوه به رودخانه بهشت آباد می ریزد. وی ادامه داد: تا اینکه یک فرد از خدا بیخبر آمد به بهانه اینکه تَرَکی در دیوار حرم اباالفضل (ع) پیدا شده گفت میخواهم آزمایش کنم این آب از کجا میآید و بعد آن دو چشمه را کور کرد و هر چه تلاش کردند، آن دو چشمه احیا نشد اما بعد از دو ماه آب دوباره بالا آمد و به سرداب رسید و آن آب چشمهای کور شده را شفا میداد.

هرات 61315 کیلومترمربع وسعت دارد و بعد ولایت هلمند از وسیع ترین ولایات افغانستان است . درباره شبکه آبیاری پارینه هرات رضا مایل هروی در مقدمه رسال طریق قسمت آب قلب مینویسد : کتاب اول آب پخش را در هرات مولانا نظام الدین شهید در سال 737 تدوین کرده است . اکثر اراضی این ولسوالی از دریای هریرود اَبیاری میگردد که از جمله سرسبزترین ولسوالیهای هرات میباشد. پیداوار مهم این ولسوالی گندم، لوبیا، چهارمغز، توت و جلغوزه سیاه میباشد. معلم کتابی دیدم در دیار مغرب ، ترشروی، تلخ گفتار، بدخوی، مردم آزار، گداطبع، ناپرهیزکار، که عیش مسلمانان به دیدن او تبه گشتی و خواندن قرآنش دل مردم سیاه کردی، جمعی پسران پاکیزه و ختران دوشیزه دست جفای او گرفتار، نه زهره ی، خنده و نه یارای گفتار، گه عارض سیمین یکی را طپنچه زدی و گه ساق بلورین دیگری شکنجه کردی.

دیدم که شراب میافشردم. در درازنای تاریخ از آب هریرود که در جویهای متعدد جاری بوده است برای به حرکت انداختن آسیاهای آبی و شالیخانه های آبی استفاده میشده است . و همچنین برای اطلاعات بیشتر میتوان به مردم و شاهنامه تألیف انجوی شیرازی مراجعه نمود ۴ . اراضی مزبور که در محل قلعه طبرک سابق قرار­داشت، از دو طرف محدود به چشمه­ی خوراسگان و راهروان میشد و این چشمه­ها به مثابه خندقی طبیعی برای قلعه بود. ملحقات تیره های فوق عبارتند از : جاوی – میرزاوند -کاشهوئی -کیدونکی – که محل سکونت آنان در دوراهان ،گرد بیشه ، تا منطقه خانمیرزا میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید