دیدنی های اطراف اصفهان در هر فصل – کجارو

بسیاری از مناطق آزاد حتی مناطقی نظیر قشم تا سال 92 با مشکل تامین برق همراه بودند در حالی که آب و برق دو زیرساخت کلیدی مهم در بخش خانگی و در بخش صنعتی به شمار میرود. در برخی از این مناطق همچون قشم، تامین برق مورد نیاز با مشارکت بخش هایی از سرزمین اصلی انجام میشد و دسترسی به آب آشامیدنی سالم و زیرساختهای تصفیه فاضلاب شهری نیز با چالش مهمی روبرو بود. در بخش ترانزیت هوایی در حالی که در سال 92 چهار منطقه آزاد ماکو، چابهار، ارس و انزلی فاقد فرودگاه بودند و همزمان فرودگاههای قدیمی کیش، قشم و اروند نیاز به توسعه داشتند دولت برنامهریزی جدیدی را برای توسعه در این بخش آغاز کرد و نتیجه این برنامه ها این شد که نخستین پرواز تهران ماکو در سال 96 در منطقه آزاد ماکو انجام شد و توسعه شهر فرودگاهی منطقه آزاد چابهار نیز از سال97 در دستور کار قرار گرفت و به نظر میرسد در پایان سال 1402 به بهرهبرداری برسد.

در نتیجه پیش از سفر بهتر است اطلاعات اولیهای در مورد آنها داشته باشیم تا کمترین ردپا را از خود به جا بگذاریم. البته ارتش ترکیه بیشتر در شرق کشورش خود را نشان میدهد و در قسمتهای دیگر بیشتر مرز آبی دارد و نیازی ندارد که ارتش را آنجا بگذارد و در دریاهای سیاه، مرمره، اژه یا مدیترانه نیازی به تجهیزات زیاد ندارد اما در شرق در سوریه، عراق و ایران مرز خاکی دارد.

مهمترین دلیل این است که در ایران کنترل مرز به دست نیروهای ژاندارمری است الان هم نیروی انتظامی در مرزبانی است اما در ترکیه، مرزها به دست ارتش ترکیه است، ارتش ترکیه هم با توپ و تانک مرزها را کنترل میکند. به دلیل رویش پونه در آبراهههای آن به آبشار پونهزار معروف است، ارتفاع این آبشار حدود 30 متر است و در محلهای ریزش آب خزههای سرسبز دائمی تشکیل شدهاست. به عنوان نمونه مىتوان چشمه گل راميان (استخر) را نام برد که در ۹ کيلومترى جنوب غربى راميان و در حاشيهٔ جنگل بسيار زيبا و رودخانهٔ دره ملّا واقع شده است و بيش از ۸۰ متر عمق و قطرى حدود ۷۰ متر دارد.

این جاده دارای تونلی به طول 960 متر است. در بخش تقویت دسترسی زمینی به مناطق آزاد نیز در طول سال های 92 تا 99 بیش از یک هزار کیلومتر راه و جاده برای اتصال مناطق آزاد ایران به سرزمین اصلی احداث شده است. پروژه اتصال ریلی منطقه آزاد انزلی به راه آهن رشت انزلی و مطالعات اتصال ریلی جلفا به مرز چشمه ثریا در ماکو و اتصال ریلی به مرز شلمچه در منطقه آزاد اروند در فاز مطالعاتی بوده و به مرحله اجرا هنوز نرسیده، در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز با توجه به عبور خط ریلی راه آهن از دو طرف منطقه آزاد و بر اساس مطالعات طرح جامع منطقه، فاز اجرایی پروژه اتصال بندر خشک و هاب لجستیکی منعقد شده است.

همچنین ساخت پایانه جدید فرودگاه کیش نیز که از اوایل دهه 90 آغاز شده بود در مراحل پایانی است و با تکمیل این پایانه ظرفیت پذیرش مسافر از 1.8 میلیون و به شش میلیون نفر میرسد و این فرودگاه را که دومین فرودگاه کشور بعد از فرودگاه امام خمینی (ره) با قابلیت نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر تبدیل خواهد کرد. به عنوان آخرین سؤال؛ به نظر میرسد ما و ترکیه دغدغهها و مشکلات یکسانی داریم اما تجهیزات نظامی آنها در مرز خیلی بیشتر و پیشرفتهتر از تجهیزات ماست، دلیل این مسئله چیست؟ البته برای دستگیری افرادی که غیرقانونی وارد منطقه ممنوعه میشوند، تیراندازی هوایی داریم، ایست داریم و فرد متخلف را دستگیر میکنیم اما اگر به سمت نیروها تیراندازی نشود، ما تیراندازی نمیکنیم.

این شهر به دلیل وجود جنگل های انبوه متعدد، آب و هوایی معتدل دارد. شیطان به خداوند گفت: اگر ایوب نعمت های خداوند را شکر می کند، به این دلیل است که زندگی مرفه و آسانی داشته است و نعمت های وسیعی به او بخشیده ای. عکس از: صاحب نیوز به دلیل وجود چند غار، دره و آبشار این منطقه برای طبیعتدوستان، یک مقصد خارقالعاده به شمار میرود. در مورد دیگر ما درخواست کردیم که ابتدای دیوار که نزدیک چشمه ثریا است، دیوار بتونی نباشد و با فنس ساخته شود؛ چراکه دیوار بتونی سنگین است و به حفرهای زیرزمینی آسیب وارد میکند که ترکیه اول نمیپذیرفت اما با اصرار ما قبول کرد و الان شما میبینید که چند کیلومتر ابتدای این دیوار با فنس احداث شده و بعد دیوار بتونی میشود.

وقتی یک نفر در کلانشهری مانند تهران بیکار باشد، خیلی متفاوت است با فردی که در منطقههای دورافتاده مانند روستاهای حاشیه مرز، بیکار باشد، میدانم که ماهیت مرزبانی حل مشکلات اقتصادی نیست اما میشود دیدگاه شما نسبت به وضعیت اقتصادی افرادی را که در محدوده تحت کنترل شما هستند، بدانم؟ اما ایران هیچکدام از این موارد را ندارد و البته مشکلات بسیاری هم دارد؛ بسیاری از مسائل واقعا ناراحتکننده هستند؛ از جمله اینکه ما به ترکیه برق صادر میکنیم و میبینیم که دیوار مرزی ترکیه مانند اتوبانهای تهران در شب، چراغانی و کاملا روشن است اما تعدادی از واحدهای ما در مرز فاقد برق هستند.

تمام شهرها و مراکز نام برده شده تنها عاملین فروش چشمه نور هستند و عرضه محصولات چشمه نور تنها توسط نمایندگی مرکزی در تهران به آدرس تهران – لاله زار نو – بالاتر از منوچهری – خیابان صفامنش – فروشگاه چشمه نور انجام می شود. خوشبختانه در منطقه گنو اماکن تفریحی بسیاری قرار دارد: از استخر و جکوزی گرفته تا فروشگاه و نمازخانه، امکانات متعددی در این مکان تعبیه شده است تا گردشگرانی که برای تماشای طبیعت زیبای این منطقه و بازدید از چشمه آب گرم گنو به این مکان سفر می کنند، از حضور در این مکان نهایت لذت را ببرند.

وی افزود: هم اکنون در بخش درب صاحبالزمان مرقد مطهر اباالفضل پنجره کوچکی قرار دارد که وصل به سرداب حرم است و اگر نگاه کنید از آن مرتب بوی گلاب میاید و این همان آبی است که متأسفانه خادمان کنونی در ورودی آن را و راه رسیدگی به سرداب را به روی زوار بستهاند. اگر شانس بیاورید در ساعات صبحگاهی روزهای بهار، منظرههایی مهآلود را هم شاهد خواهید بود که با نجوای رودخانه، لذتی تکرارنشدنی را برایتان به ارمغان میآورد. در ارتباط با دیوار مرزی ترکیه چقدر ارتباط و گفتوگو صورت گرفت؟ موضوعات مختلفی بودند که درباره قاچاق انسان و عناصر تروریستی بیشتر بوده است؛ اعتراض ما بهخاطر این است که ترکیه مرزهایش را حفظ نکرده است و عناصر تروریستی به سمت ما میآمدند و با نیروهای ما درگیر میشدند، عملیات زیادی در رویارویی با عناصر تروریستی صورت گرفت و بسیاری از نیروهای ما شهید شدند.

سالی دو مرتبه به هرکدام از این منطقهها میروم و درباره موضوعات مختلف گفتوگو میکنیم. علاوه بر بنادر فوق، بندرهای دانالو، قبادلو، زینت لو نیز در ساحل شرقی دریاچه ارومیه و در حدود 25 كیلومتری عجب شیر واقع شده اند كه از نظر اهمیت در مرتبه بعد از بندر رحمانلو قرار دارند. پروژههایی همچون فاز نخست بزرگراه چابهار – کنارک، بزرگراه خلیج فارس ـ قشم (اتصال جزیره قشم از طریق یک پل به بندر هرمزگان)، احداث بزرگراه ماکو، از جمله این طرحها بوده است. ایجاد فرودگاه هندورابی و بازسازی برج مراقبت و ساختمان تکنیکال از سالن ترانزیت فرودگاه قشم و همچنین بررسی کارشناسی ساخت فرودگاه در منطقه آزاد ارس از دیگر محورهای توسه ترانزیت هوایی است که در دولتهای یازدهم و دوازدهم انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید