.::سایت اطلاع رسانی مبلغ::. – ایرانگردی

در 4 کیلومتری شمال شرقی آثار بیشاپور، غار بزرگی قرار دارد که یکی از آثار دیدنی تاریخ ایران باستان در آن جاست. در کوه گورانگون، در روستای سه تلن در ۳۰ کیلومتری مسیر نورآباد دو گنبدان نقش برجستهای ایلامی حک شده است. پس از رسیدن به محدوده روستای بش اویلی که بیشتر مردم این روستا از اقوام ترکمن هستند باید ابتدا از روستای بش اویلی قدیم که خالی از سکنه است ( پس از سیل سال 80 و 81 گالیکش طرح کوچ این روستا اجرا شد و تنها تعدادی دامدار در این روستا باقیماندهاند، روستای بش اویلی جدید در فاصله یک کیلومتری روستای قدیم برپاشده است ) از جادهای خاکی عبور کرده و با پشت سر گذاشتن یک کیلومتر به این چشمه آرامشبخش برسید.

جدا از شیراز، که دیدنی های زیادی دارد و همه چیز در آن خوب و خوش و خرم است، در اطراف شیراز هم دیدنی های زیادی قرار گرفته که بعد از اینکه به حافظیه سر زدی و از باغ ارم و جهانگشا دیدن کردی و در نارنجستان قوام قدم زدی، سر زدن به دیدنی های اطراف شیراز هم خالی از لطف نیست و سفرت را به خاطره جامع و کاملی تبدیل میکند. معماری هتل مظفر بینظیر است و اقامت در آن خاطره خوشی برای شما میسازد. این دالان در انتها، به محوطه ای در عرض ده متر با پرچین های محکم و لانه هایی موسوم به چاه، محصور می شد.

این کشتی در محوطه ای محصور به نام “سیمبر” یا “سبزه میدان” برگزار می شود. “مقدسی” در قرن چهارم هجری از این کشتی یاد کرده است. به گزارش ایرنا، شهرستان چاراویماق با 35 هزار جمعیت در 180 كیلومتری جنوب تبریز مركز آذربایجان شرقی واقع شده است. هفت لتی (نجف آباد) مربوط به دوره صفوی است و در امیرآباد، خیابان دکتر شریعتی، جنب شهرداری واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۱۱۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این چشمه به عرض 15 تا 18 متر در فاصله­ی 500 متری از ایستگاه سرچشمه، واقع در خیابان مدرس، ضلع شمالی شهر اصفهان قرار دارد.

آب این چشمه خوراکی و بسیار گواراست. این بخش در موارد بسیار منجر به مجروح شدن و شکستگی استخوان یکی از طرفین می شود. برای این کار گروهی نوروزخوان در کوچه و خیابان به راه می افتند و اشعاری می خوانند. در روز شکار مردان گیل و دیلم پشت پرچین ها جمع می شدند و عده ای فریاد زنان با ساز و نقاره هیاهوی وحشت انگیزی ایجاد می کردند. این شکار چنان مقبول طبع شاه افتاد که با وجود مرگ ۲۷۰۰ نفر از ماموران، از پایان دادن شکار امتناع ورزید.

“ظهیرالدین مرعشی” در مورد آن می گوید رسم مردم دیلم است که جوانان روغن بر خود بمالند و پس از استراحت و خوراک کافی و لذیذ از گوشت، روغن، عسل و … کظم در لغت به معنى بستن سر مشکى است که از آب پر شده باشد، و بطور کنايه در مورد کسانى که از خشم و غضب پر مى شوند و از اعمال آن خوددارى مى نمايند بکار ميرود.

این گروه بین دو پرچین پیش می آمدند و به آرامی شکار را به طرف محوطه مورد نظر می راندند. این دو پرچین طوری تهیه می شد که به تدریج بر یک نقطه متمرکز می شدند به گونه ای که در آخرین مرحله به زحمت گذرگاهی برای عبور یک شکار باقی می ماند. اسب های لشکریان را در قسمت شرقی این نقطه در صفوف مرتب می بندند و به آنها آب و خوراک لازم را می دهند و در کنار آن خوان سپاهیان گسترده می گردد و با این مناسبت این نقطه اکنون به ( تالارگه ) معروف مانده است .

نوروز خوانی که هم اکنون نیز کم و بیش رواج دارد، در گیلان نماد ورود بهار و خیر و برکت است. در این موقع مردی جوان برای ورود به محوطه انتخاب می شد و هنگامی که گراز به طرف جوان حمله ور می شد او با یک ضربه گراز را از پای در می آورد. این گاوها از شاخ های محکم برخوردارند که وسیله دفاع و حمله آنهاست. چشمه های شفا که در آن سلفر یا سایر مواد وجود دارد قرار ذیل میباشد. شاهعباس هموغمش را روی جاریکردن این آب از وسط خیابان گذاشت و آب گوارای چشمه گیلاس و چند چشمه دیگر را بهسمت آن گسیل کرد تا از میان نهر خیابان عبور کند و به میان صحن حضرت برود و پس از خارجشدن از آن پایینخیابان را درنوردد.

والی و بزرگان دولت آنگاه روی صفه آمده و برای گشودن در لانه ها فرمان می دادند، به نحوی که تنها یک گراز می توانست در آن واحد خارج شود. اطراف محوطه و کمی بالاتر، صفه کوچکی ایجاد می شد که در آنجا مردان جای می گرفتند و هنگامی که حیوان به دام می افتاد درهای لانه ها را می بستند. شهری در دیار هذیل. گرمای تابستان، ترافیک خسته کننده و زندگی شهری با ریتم تند و از پا در آورنده خود، همه و همه از جمله دلایلی هستند که باعث می شوند تا شهروندان شهرهای بزرگ، حتی برای چند ساعت، آرزوی دوری از شهرهای خود را داشته باشند.

کشتی گیران که شلوارهایی به نام “لاسپار” به پا دارند با بالاتنه لخت، ابتدا به حضار احترام می گذارند و سپس با حرکات نمایشی قدرت خویش را به رخ حریفان می کشانند. این حرکات نمایشی “فوزوما” یا “فزّومما” خوانده می شود. سپس با در هم پیچیدن شاخه های درختان دو رشته پرچین محکم به مساحت یک یا دو فرسخ درست می کردند. در سالهای گذشته این میزان دبی به دلایل مختلف کاهش محسوسی داشته و تقریباً به نصف رسیده که همچنان حقآبه تونل انتقال پابرجاست. من تسلیم شدم، منی که خیال میکردم خشک و مومیایی شدهام، منی که جز کار اداری و استاد چیز دیگری در سر ندارم، من در مقابل این زن ناشناس زانو زدم.

قدیمی ترین سندی که به چنین نمایشی در گیلان اشاره دارد فرمانی است نوشته بر روی سنگ مرمر قهوه ای و به خط نستعلیق بر ایوان ورودی مسجد جامع لاهیجان که به دستور “سلطان حسین صفوی” نگاشته شده و طی آن اهالی را از ارتکاب اعمال خلاف باز داشته و امر به تادیب و تنبیه خلافکاران کرده است. در کنار این نمایش با صدای دو چوب که به هم می خورد و آهنگی شاد را تداعی می کرد، تکم چی ها ترانه هایی خوش آهنگ می خواندند. در ادامه به چند گزینه از جاهای دیدنی میانه اشاره میکنیم. شاه عباس صفوی پس از تسخیر گیلان چند بار چنین شکارهایی را ترتیب داده بود.

این نیزارها مکانی امن برای زندگی بسیاری از پرندگان محسوب میشوند. بسیاری از گردشگران به بهانه دیدن چشمه راهی این منطقه میشوند که برای رسیدن به آن باید جادهای آسفالت با سربالایی کمشیب در دل کوه را بالا رفت و ضمن قدمزدن در طبیعت، محو تماشای کوهها شد و از شنیدن صدای پرندگان و سکوت پرابهت مسیر لذت برد. چشمه تامهر یکی از مکانهایی است که از اول بهار تا پایان تابستان، میزبان بسیاری از گردشگران بومی یزد و استانهای دیگر است.

دیدگاهتان را بنویسید