غازان خان امارتش را تجديد كرد

البته طبق دستوری که فرماندهی کل قوا صادر کردهاند، به نوعی دستور واگذاری زمینها وصول شده ولی هنوز برخی از حقوق ارتش ایفاد نشده است و به گفته مقامات ارتش در استان موافقت با اجرای این موضوع بر اساس سلسله مراتب بر عهده ارشد نظامی آجاست. امیرخانی مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در گفتوگو با فارس میگوید که این زمینها در دهه 60 به ارزش روز فروخته شده و هیچ تغییر کاربری نیز صورت نگرفته است و زمانی که زمینها در حریم شهری واقع شوند، کاربری آن طبق مصوبات بالادستی مشخص میشود. بندهخدا درباره اینکه چگونه میتوان تردد کامیونها به داخل شهر از طرف بزرگراههای جنوبی شهر را متوقف کرد، توضیح داد: برای این کار باید محور کمربندی جنوب غربی تکمیل شود که بخشی از آن در حوزه اداره راه و شهرسازی است.

به گفته استاندار وقت اصفهان بخشی از مشکلات این پروژه در استان قابل پیگیری نبود و در شورای عالی مسکن و شهرسازی پیگیری شد و با توجه به اینکه 2 هزار کارمند در این پروژه سرمایهگذاری کرده بودند، حل مشکلات این منطقه اولویت بیشتری گرفت و با پیگیریهای صورت گرفته زمین این منطقه از ارتش تحویل و به مسکن و شهرسازی منتقل شد تا تحویل تعاونیهای مسکن ادارات مربوطه شود. ظاهرا برخلاف قانون و ارائه سهم راه و شهرسازی و شهرداری اقدام به تفکیک و فروش زمینهای چشمه توتی شده است؛ اینها را زرگرپور استاندار اسبق اصفهان در این باره میگوید و همینجا محل کش و مکش چندین و چندساله بین ارتش، شهرداری، تعاونیهای مالک و راه و شهرسازی بوده است.

هیچگونه تغییر کاربری در زمینهای چشمه توتی صورت نگرفته است. این چشمه حدود یک کیلومتر با جاده فاصله دارد و یک جاده خاکی شما را به این چشمه می رساند. پرونده زمینهای معروف به چشمه توتی پروژهای است که حدود 30 سال پیش با فروش زمینهای ارتش آغاز و در سال 96 پس از کش و قوسهای فراوان و با پادرمیانی دستگاههای مختلف مناقشاتش حل میشود اما هنوز در مورد این زمینها شایعات و شائبههایی مطرح است که در این گزارش به بررسی آنها پرداخته شده است.

وی یکی از تدابیر و ایدههایی که شهرداری اصفهان برای کاهش بار ترافیک بزرگراه شهید دستجردی و به عنوان راه کمکی برای آن پیشنهاد کرده است را ایجاد محوری از پشت زمینهای ” چشمه توتی ” اعلام و خاطرنشان کرد: با ایجاد این محور، بزرگراه شهید دستجردی بهطور مستقیم به شهید کشوری متصل میشود و رانندگانی که قصد تردد از این محور را دارند دیگر ناچار به عبور از مقابل پایانه مسافربری صفه نخواهند بود. بندهخدا یکی دیگر از طرحهای در دست پیگیری برای افزایش ایمنی در بزرگراه صفه و شهید اقاربپرست را تعریض پل شهید ستاری خواند و گفت: این طرح مصوب و ابلاغ شده و در دست معاونت عمرانی شهرداری اصفهان است.

مدیر ترافیک شهری شهرداری اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در سالهای گذشته اقدامهایی مانندشیار ایمنی در سطح شیبدار آسفالت، نصب تابلوهای ایمنی برای کاهش سرعت و احتیاط و دوربینهای کنترل سرعت در این بزرگراهها انجام شده است. حتی اگر هم بگویند مترو کار خود را ادامه ندهد هم نمیتوان کاری انجام داد. به گزارش ایسنا، هر چند دستورها از ۱۲ اسفند سال گذشته مبنی «توقف عملیات عمرانی مترو تا بازگشت خروجی آب چشمه به شرایط اولیه و ارایه یک راهکار کارشناسی از طرف شرکت مترو بود.» اما مترو ترجیح داد کار خود را به پایان برساند و سرانجام بعد از گذشت بیش از یک ماه از آخرین دستورِ دلارو بزرگنیا، آخرین مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران تا شنبه ۲۹ اردیبهشت،مسئولان مترو بالاخره اعلام کردند که آب این چشمهیتاریخی – طبیعی تا یکشنبه ۳۰ اردیبهشت به چشمه برگردانده میشود.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی احداث پل در انتهای جاده سپاهانشهر به سمت شهر ابریشم در دست اجراست، اظهار امیدواری کرد که هرچه زودتر با پایان یافتن این طرحها، تردد خودروهای سنگینی که قصد عزیمت به سمت غرب اصفهان را دارند از جاده پشت سپاهانشهر اتفاق افتد و دیگر نیازی به ورود آنها به داخل محدوده جنوبی شهر نباشد. او با اشاره به آخرین مهلت مشخص شده از سوی میراث فرهنگی برای مترو که ۱۵ تیر اعلام شده بود، تاکید میکند: برای خطای کارشناسی یا هر چیزی که در این میان رخ داده، دیگر نمیتوان واریانس جدیدی تعریف کرد.

و تا امروز هشت روز از آخرین مهلتِ مسئولان میراث فرهنگی که در ۲۰ خرداد تاکید کرده بودند، «اگر با وجود گفتههای کارشناسان مترو، رگههای آبهای زیرزمینی که به دلیل حفر تونل مترو قطع شده بودند به چشمه برنگردد، پیگیری حقوقی میکنیم» میگذرد، اما آب هنوز راهی به چشمه علی شهر ری پیدا نکرده است! دلاور بزرگنیا، مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در گفتوگو با ایسنا میگوید: هنوز کارشناسان مترو ما را ناامید نکردهاند، اما متاسفانه حرفی که زدهاند،تا امروز عملی نشده است. صنایع دستی مردم گرمه بیشتر به دست زنان فروخته میشوند. وی از جمله اقدامهای عاجل مصوب را روکش آسفالت این بزرگراهها اعلام و اضافه کرد: این محورها دارای مسیرها و مقاطع با شیب تند هستند که باید آسفالت آنها در جهت جلوگیری هرچه بیشتر از لغزنده شدن جاده، اصلاح شود.

شیشهفروش با اشاره به اینکه این موضوع در جلسه مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز مورد تاکید قرار گرفت، اضافه کرد: همچنین مقرر شد کیفیت آسفالت این محورها از نظر فنی بررسی و مشخص شود که چه مشکلی به هنگام بارندگی پیش میآید که خودروها دچار حادثه میشوند. مجله فارس پلاس اصفهان- محمدحسین کیانی: زمانی که شهرها بزرگ میشوند، قطعا در فرآیند خود زمینهای اطرافشان را مربوط به هرکجا که باشد میبلعند؛ حتی گاها زمینهایی را که تا پیش از این جزئی از منابع طبیعی محسوب میشده و یا زمینهایی که مربوط به دستگاهها و ارگانهای مختلف میشوند. اینجا بود که رسول زرگرپور استاندار اسبق و وقت اصفهان در گفتوگو با خبرنگار فارس از جزئیات این ماجرا میگوید؛ به گفته وی حدود 30 سال پیش و احتمالا در سال 68 برخی بر خلاف مقررات، زمینهای چشمه توتی را تفکیک و به تعاونی ادارات میفروشند.

اتفاقی که به گفته استاندار اسبق اصفهان (اینجا بخوانید) 30 سال پیش و در سال 68 اجرایی شده بود و تا سال 96 هنوز تعیین تکلیف نشده بود تا این که در تیر ماه این سال در مراسمی این اراضی بعد از 28 سال انتظار، تحویل تعاونیهای مسکن ادارات کل استان به عنوان سهامدار شود. پیش از این نیز برخی از مسوولان اصفهان عنوان کردند که ایجاد محور جدید برای هدایت و ورود خودروها از بزرگراه شهید دستجردی در شمال اصفهان به سمت بزرگراه شهید کشوری در شرق این کلانشهر برای کاهش بار ترافیکی ضروری است.

مدیر ترافیک شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در زمان حاضر فقط یک ورودی برای کلانشهر اصفهان از سمت جنوب وجود دارد که همان بزرگراه شهید دستجردی است، ادامه داد: از نظر تدابیر ایمنی و پدافند غیر عامل لازم است که محورهای کمکی برای آن ایجاد شود. یک روز بحث بزرگراه امام علی (ع) در شهرری بود، یک روز بحث شاهعبدالعظیم و روزی دیگر وضعیت قبرستانهای تاریخی این شهر تاریخی مطرح است و امروز در مورد وضعیت چشمهعلی باید نگران باشیم، این اتفاقات هر روز از جایی در حال تکرار است، ما بیشتر نیاز داریم تا قدری از این اتفاقات درس بگیریم.

بندهخدا با اشاره به اینکه نیوجرسی جدید در مرحله طراحی در سازمان طراحی مهندسی شهرداری اصفهان قرار دارد، اظهار داشت: به احتمال زیاد در این محور از نیوجرسیهای آماده مانند آنچه در بزرگراه ذوب آهن است، استفاده خواهد شد. منابع معدنی ولایت کاپیسا عبارت از ابرک، آهن و بریلیم. خط آهن اصفهان – شیراز، استان فارس را به شبکه حمل و نقل ریلی کشور وصل کرد و با قطار میتوان به مرودشت سفر کرد. وی دلیل این کار را خطرآفرین بودن تردد خودروهای سنگین در بین خودروهای سواری در بزرگراههای جنوب اصفهان و اشباع بودن این بزرگراه ها از خودرو عنوان کرد.

پیگیری این که آیا در چشمه توتی کوهخواری صورت گرفته یا نه، موضوعات دیگر این منطقه را باز کرد جایی که به گفته صمصام شریعت پلاکهایی که باید به صورت آپارتمانی تقسیم میشد تا کارمندان بیشتری را خانهدار کند، به صورت ویلایی صادر میشود. مقامات ارتش در استان اصفهان میگویند دستور موافقت فرماندهی کل قوا برای مذاکره در این باره صادر شده که ارشد نظامی آجا پای میز مذاکره رفته و معظم له معتقد بودند مساله باید به طوری حل شود که مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

سالانه افزون بر ۵ میلیون دلار گلاب، عطر و اسانس از شهرستان کاشان به خارج از کشور صادر می شود.این میزان عطر و گلاب و اسانس به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا و آمریکا صادر می شود.این میزان محصول تولیدی، در یک هزار و ۲۰۰ کارگاه تولید میشود که از این میان ۲۰ کارگاه به صورت صنعتی و بقیه به شیوه سنتی در تولید گلاب و عرقیات گیاهی فعالیت دارند.

با توجه به گسترش روز افزون شهر نشینی در استان اصفهان و روند مهاجرت به شهرهای بزرگ از جمله کلانشهر اصفهان و افزایش جمعیت آن و استفاده بیشتر مردم از خودرو، همچنین موقعیت ویژه اصفهان در مرکز کشور بهعنوان شاهراه حمل و نقل بار و مسافر، باید دید آیا تصمیم های گرفته شده درباره انتقال تردد خودروهای سنگین در جنوب این شهر به سمت کمربندی های شرق و غرب، منجر به ممنوعیت ورود آنها به کلانشهر اصفهان و پیشگیری از وقوع حادثههای بیشتر خواهد شد. وقوع این حادثهها و خواست مردم برای رسیدگی هرچه سریعتر به آن، مسوولان اصفهان را بر آن داشت تا در نشستهای مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، مدیریت بحران استانداری و پلیس راهور اصفهان این موضوع بررسی و راهکارهایی برای افزایش ایمنی تردد در بزرگراههای شهر بهویژه شهید دستجردی و شهید اقاربپرست اندیشیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید