های متراکم درخت در آن است

این جاده جنگلی همچون جاده اسالم به خلخال، جادههای جنگلی دوهزار و سه هزار وجاده جنگلی گیسوم، جزو زیباترین جادههای جنگلی ایران محسوب میشود.منبع: صفحه اینستاگرام جنگل دالخانیدر ضمن در دالان بهشت رامسر میتوانید شاهد دریاچهای در جنگل، رودخانه، دریای ابر و آبشاری زیبا در جنت رودبار و همچنین آبشار دیگری در نزدیکی گرسماسر باشید. اما اگر بخواهیم کمی درباره مشخصات این پارک جنگلی اشاره کنیم، باید از آب و هوای دلچسب و بسیار مطلوب آن صحبت کنیم. نتایج حاصله نشان داد که از بین عوامل مؤثر در روند تغییر کاربری جنگل های ارسباران، مراکز سکونت گاهی مهمترین عامل در روند تغییرات می باشد که باید در برنامه ریزی های آتی منطقه، مد نظر قرار گیرد.

در میان تکذیب مسئولان، اما نماینده کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس از تکرار قطع درختان چندین ساله این منطقه خبر داده و میگوید: با این روند باید منتظر تبدیل ارسباران به کویری جدید در کشور بود. وی افزود: قطع درختان جنگلهای ارسباران، نیازمند توجه ویژهای است و از مسوولان خواستاریم تا به این مسئله اهتمام ویژهای داشته باشند چرا که جنگلهای ارسباران و منطقه قرهداغ ، قلب تپنده این منطقه است.امام جمعه تبریز اضافه کرد: خواستار توضیح منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی شده و از رئیس صدا و سیما خواستار شد تا در استان کارگروهی تشکیل دهند و مردم را در جریان قطع درختان قرار دهند.

اسماعیلیـها برخلاف وبخصوصانیکه دربدخشان زندگی مـیکنند، بیک سلسلۀ بدون قطع ا باوردارند کـه تا هنوز ادامـه دارد. طبق مطالب بُندَهِش کوه بادغیس (وادگیس) در مرز های بادغیس قرار دارد و پر از دار و درخت است. وسعت این جنگل حدود 1.7 میلیارد آکر است. تعداد آنـها درون این روزها (تخمـین 2000) حدود 1.6 ملیون نفر اند. تعداد آنـها حدود نیم ملیون بوده (تخمـین 1995) و مانند ازبیک ها مسلمانان سنی اند. تاجیکان غالبا بدون کدام دلیلی بنام تاجیکهای کوهستانی (و پامـیریـها یـا غلکا ها) یـاد مـیشوند کـه درشمالشرقی ترین حصۀ کشور و اطراف آن بشمول واخانیـها و دیگران زندگی مـیکنند (زبانـهای کـه درشمالشرق افغانستان صحبت مـیشود شامل وخی درون واخان، شغنی درون شغنان، روشانی درشمال شغنان، اشکاشمـی دراشکاشم، سنگلیچی درسنگلیچ و منجی درون منجان و چترال مـیباشند.

آنـها بآسانی قابل شناخت مـیباشند. اینـها شامل خوگیـانی ها (که درجنوب جلال آباد زندگی دارند)، جاجیـها (که جنوبی ترقراردارند) و یکتعداد گروههای مـیباشند کـه درنواحی پکتیـا (بامتداد مرزهای پاکستان) زندگی مـیکنند. قرارمعلوم، گروهبندی چهار ایوان بامتداد جوانب حیـاط از ابتکارات غزنویـان بوده و بعدا مظهر مشخص مـهندسی ایرانیـان مـیشود (برای مساجد، مدارس و کاروان سراها). مقبرۀ او بامتداد قسمت علیـای کوکچه درون یمگان (جنوبشرق فیض آباد) قرار دارد. از غار درفک به عنوان یخچال طبیعی استفاده می شود، چرا که در تمام ایام سال، حتی در گرم ترین روزهای فصل تابستان برف و یخ را درون خود نگه می دارد.

در این پارک می توانید گونه های مختلف گیاهی از جمله درختان شیردار، بید، بلوط، افرا، لرگ، توسکا، انجیلی و ممرز را دید. سنگده محل مناسبی برای جنگل پیمایی سبک در دل درختان است و برای پیمایش این جنگل ها فقط کفش مناسب لازم دارید و همت پیاده روی، چشم انداز قله های «شروین کوه» و «شهریار کوه»، زیبایی بصری این جنگل پیمایی را تامین می کند و سنگ های خزه بسته اطراف چشمه ها هم بر این زیبایی می افزاید.

در آخر هم اگر علاقه مند به کوهنوردی هستید پیشنهاد می کنیم به شرق روستا مراجعه کرده و نگاهی به کوه سرسبز چلاو با چشم انداز بی نظیر از جنگل های اطراف نیز بیاندازید. سپس ۲۸ عسکر کماندو از سوی طالبان بی رحم تیرباران می شوند و ۷ تن شان نیز اسیر می شوند. زبان آنـها مربوط بـه زبانـهای باصطلاح ترکی غربی هست که دربرگیرندۀ ترکی معاصر نیز بوده و از زبان های ترکی شرقی متفاوت هست که توسط گروههای ترکی دیگر آسیـای مـیانـه صحبت مـیشود.

نام آنـها طوریکه ادعا مـیشود مشتق از خان ازبیک هست که دراوایل سدۀ چهاردهم یکی از رهبران (گولدن هورد- ایل طلائی) مغولان درون روسیـه و غرب آسیـای مرکزی بوده است. یک کتلۀ عظیم مردم افغانستان با یک لهجۀ پارسی ایرانی صحبت مـیکنند کـه بصورت عام بنام دری یـاد مـیشود (فارسی معرب پارسی و مشتق ازپارسی مـیانـه هست که بصورت عام بنام پارسی دری یـاد مـیشود. آنـها نمایندۀ یکی ازکهن ترین لایـه های مردم افغانستان اند. این عقیده بـه امام غایب یکی ازعلایم ممـیزۀ امامـی یـا دوازده امامـی شیعه ها است.

گزارش مـیشود او پسری داشت کـه امام دوازدهم بوده و ازجهان غایب مـیشود، اما عقیده دارند زمانی برمـیگردد کـه مناسب باشد. وقتی درون 1256 م الموت بواسطۀ هلاکو حاکم مغول تسخیر مـیشود، ا نظاری قسمت اعظم قدرت خود را مـی بازند. بآنهم پیروزی آنها زود گذر بوده و برای مدت طولانی نمیتوانند بطوردایمی قدرت خویش را در جنوبشرق و شرق افغانستان برقرارسازند. چنانکه این گروه به بزرگترین غایب توزیع قدرت سیاسی در افغانستانِ جدید تبدیل شد.

بغیرازعدم موجودیت امام غایب وموجودیت امام زنده (حالا- آغاخان)، اسماعیلیـه نظاری همچنان علی بن ابی طالب را تقریبا باندازۀ خود محمد مـهم مـیدانند. زیرا محمدی بود کـه پیـام خدا را مـیگرفت (مطابق آنـها)، اما علی آنرا تفسیر مـیکرد. مطابق گزارشات محلی، الکساندر درون این شـهر با داریوش ازدواج مـیکند. بعضی ایـالات هخاان درافغانستان فعلی دوباره درمتن دیگرهخاان درون منشور تهداب قصر داریوش درون شوش ذکرشده است. هرودوتس باین ارتباط میگوید، داریوش پارسیان را از مطیع شدن دوباره به ماد ها نجات میدهد. بیشتر از قبل در ارتباط هماهنگ با افکار، احساسات و حتی حواس فیزیکی زودگذر خود خواهید بود. باوجودیکه جعفرقبلا پسردیگرش بنام اسماعیل را وارث خویش تعین نموده، اما او قبل از پدرش مـیمـیرد.

دیگران موسی کاظم و جانشینان او را که تا امام یـازدهم (حسن عسکری کـه در874 م مـیمـیرد) مـیپذیرند. در آغازهای اسفند بود که نیرالدوله که پس از علاءالدوله حکمران تهران شده بود بحاجی شیخ مرتضی نامهای نوشت، بدینسان که بهتر اینست سید جمال، برای زیارت بمشهد رود، و دررفت سفر او را هم من دهم. یکی از جذابیتهای سفر به اردبیل فارغ از گشت و گذار در شهر، قایق سواری است که اگر بیابید و به سراغش در دریاچه شورابیل نروید به خود و همسرتان ظلم کردهاید.

جنگل ها یکی از گرانبهاترین و زیبا ترین مــنابع طبیعی هر کشور است . از اوایل فصل بهار تا اوایل فصل پاییز بهترین زمان برای رفتن به بلیران است؛ چون در این موقع از سال هم جنگل سرسبز و زیبا است و هم آب رودخانه و چشمهها برای شنا کردن مناسبتر است. گره­های درخت تصمیم نشان می­دهد که از برخی ویژگیهای موجود، می­توان برای پیش­بینی نتیجه استفاده کرد. درروزگارقدیم، نام تاجیک توسط کوچیـان (ازبیک) به منظور نشان مردمان بومـی (عمدتا پارسی زبان) سرزمـین های اشغالی درجنوب آسیـای مـیانـه و شمال افغانستان بکارمـیرفت.

با مـهاجرت های بزرگی کـه در اواخر هزارۀ اول ق م آغازمـیگردد تعداد زیـاد مردمان آلتائی گوی بطرف غرب رانده مـیشوند، یعنی آغازحرکتی کـه حدود یکهزارسال بعد باعث موجودیت ایشان دریکقسمت بزرگ آسیـای مـیانـه وشرق نزدیک مـیشود. بآنـهم پارسی زبانان غرب کشور خود را بنامـهای تباری دیگری نامـیده و فارسیوان “اصلی” شیعه های اند کـه در غرب کشور، درهرات و اطراف آن زندگی مـیکنند(عنوان پائین دیده شود). آنـها بصورت عمده منحیث اولادۀ مـهاجرین شمال و شمال غرب (پس از انقلاب روسیـه) بوده و بخاطر قالین بافی و پوست قره قل خویش بطور خاصی مشـهوراند. ا الموت بحق یـا نا حق بخاطر سیـاست کشتار مخالفین ایشان بد نام اند.

دیدگاهتان را بنویسید